måndag 3 december 2012

ATC

Idag tänkte jag - Maria - visa lite ATC alster för er.

ATC står för Artist Trading Cards och är en form av samlarbilder som görs för hand, lite som konstverk som skapats på liten yta.
De ska vara orginal, små upplagor och framförallt egen producerade. Vem som helst kan skapa dem i vilket material som helst - trä, metall, papper, textil etc - så länge de håller samma mått!
Ett ATC har en given storlek som anges i inch - 2 1/2x3 1/5 inch. Omsatt i centimeter blir det 6,4x8,9 cm.

Tanken bakom ATC är att du byter dem med andra som i sin tur skapat ATC. Inte ge bort, inte sälja - Byta!
(Det går att sälja ett kort i det här måttet så klart, men då kallas det för något annat, men jag kommer inte gå in på det mer.)

ATC brukar delas in i tre olika fack:

* UNIKA - som görs ett och ett, helt individuella


* EDITIONER - ett helt set med identiska kort


* SERIER - som har samma "tema" men som inte är likadana


ATCs som är skapade i en SERIE skall numreras. På mina kort med temas "Höst" har jag numrerat på följande sätt - 1/3, 2/3 samt 3/3.
På samtliga har jag givit en titel, de översta under UNIKA har de alla olika titel - "Five O´Clock", "Maria Nyckelpiga" och "Snowflake Blues". De under EDITION och SERIER har de samma titel alla tre - "Edition: Jul 2012" samt "Höst".

Man ska även skriva sitt namn och har man en blogg el hemsida så skriver man adressen till den också. Vill man kan man även skriva i vilken stad el land man skapade kortet och gärna årtalet.

Om ni bor i Uppsala med omnejd och har skapat egna ATCs är ni välkomna in till butiken på Hjalmar Brantingsgatan 8 och byta till er andra kort skapade av bland annat mig men även från en och annan kund :)

/Maria

PS: Om ni inte känner för att skapa ett ATC utan kanske mer känner för att göra en tag... :)
Missa då inte vår första adventskalenderutmaning, läs mer här.

Inga kommentarer: